Polar m400

Szándékosan nem tettem hozzá a címben, hogy teszt, mert én nem tudok hivatalos teszttel szolgálni, csak azt tudom leírni, amik az első benyomásaim, tapasztalataim az órával kapcsolatban, de ez komoly tesztre édes kevés :). Főleg azért, mert már 1 hónapja meg van az óra, de az alap funkciókon kívül semmit nem teszteltem speciálisan.

Az előzmények

Januárban megadta magát a Timex Run Trainer 2.0 órám, a gps halt meg benne, javíttatni nem érdemes, ezért elkezdtem új óra után nézni. Nem akartam elkapkodni, szépen, alaposan szemezgettem az órák között. Először megpróbáltam a pénztárcámhoz igazítani a kínálatot, ezzel is jól leszűkítve a lehetőségeket. Alapvetően 3 dolgot vártam el az új órától: gps, vízállóság, pulzusmérés, (ja, és hogy ne legyen rusnya :)).

Nekem minden más olyan extra, amit nagyon ritkán, vagy egyáltalán nem használok ki. Hogy ez jó-e vagy sem, nem tudom, de az eddigi tapasztalatok alapján ennek a három funkciónak a megléte bőven elég volt a Timex esetében is. Több napos keresgélés után 2 márkára és típusra szűkítettem a lehetőségeket: a Polar M400 HRM és a Garmin FR15 HRM.

Polar m400

Garmin Forerunner 15

Árban megegyeztek, viszont tudásban a Polar szerintem kicsit többet tud (persze felét sem használom ki ezeknek). Végül a Polart választottam és a legfőbb okok ezek voltak: szebb, finn (igaz Kínában gyártják), 2 (!!!) év garancia, adat kommunikáció. A Garminnak egy olyan előnye volt, ami hatalmas pozitívum, az pedig a magyar nyelvű szoftver és menü.

Az óra funkcionális tesztelésébe nem megyek bele, mert ehhez nem értek. Használom a leírtak szerint, el tudom indítani a futásnál az órát úgy, hogy a GPS méri a távolságot, a pulzusmérő pedig a pulzust. Kell ennél több? 🙂

Polar Flow

Ami viszont érdekes és jó, hogy a Polar ehhez az órához (és a V800-as nagytesóhoz) külön szoftvert készített, a Polar Flow-t, ami természetesen mobilon és tableten is elérhető, ráadásul a szinkronizáláshoz nincs szükség kábelre (azt csak a töltésre használom), mert bluetooth-on keresztül az óráról azonnal át lehet küldeni az edzést a telefonra.

Azért fordult már elő olyan, hogy percekig tartó „Sync…” után azt írta ki, hogy nem sikerült az adatokat áttölteni, és legutóbb olyan is, hogy igaz az edzés ténye megjelent az alkalmazásban, de ott „other”-ként szerepelt futás helyett és az időn, valamint a pulzuson kívül nem jelent meg az útvonal és a kilométerekre bontott részidők sem. Ez mondjuk a telefonos alkalmazásban volt így, tableten és a webes alkalmazásban már jól látszódott.

Polar Flow kábeles szinkronizálás
Polar Flow kábeles szinkronizálás

 

Amikor tölteni akarom és ha fel van telepítve az alkalmazás, akkor az a kábel csatlakoztatása után automatikusan elindul és megpróbál szinkronizálni az órával.

24/7 aktivitás-követés

Az egész óra az aktív életmódra, a sportolásra lett kitalálva úgy, hogy azért még nem vérprofi tiatlonos óra, de nagyon sok olyat tud, ami pl. egy hobbi triatlonistának elég.

Az óra paramétereinek beállításakor meg lehet adni, hogy milyen rendszerességgel sportolunk és milyen típusú munkát végzünk, az óra ebből kiszámítja azt az értéket, amivel el lehet érni a napi 100%-os aktivitást. Én azt állítottam, hogy heti 3x sportolok, és ülő munkát végzek, ehhez az óra olyan értékeket rendelt, amit egy adott napon egy 40 perces úszással, vagy egy 8-9 km-es futással el tudok érni. Viszont, ha nem sportolok adott napon, akkor reggel felvéve az órát elég nehéz estére elérni a 100%-ot. Mondjuk munkába biciklizéskor nem szoktam sem gps-t használni, sem stopperezni, csak a karomon van, de azt nem veszi nagy munkának és 24 km, ötvenvalahány perc neki kb. 50%-ot ér :). Amennyiben az óra azt érzékeli, hogy legalább 1 órája nem mozogtál, rögtön jelez csipogással és a képernyőn az alábbi felirat jelenik meg: „It’s time to move!”. Ez abban mindenképpen jó, hogy ha az ember nagyon elpunnyadna a székében, akkor legalább kicsit feláll és mozog.

Ideje megmozdulni :)
Ideje megmozdulni 🙂

 

A naptár nézetben láthatóak az edzések, egyelőre csak a futás és úszás, mert a biciklizést itt nem vezetem és az, hogy az adott napon hány százalékot teljesítettem. Jól látszódik, hogy azokon a napokon, amikor nem volt semmilyen edzés, akkor éppen elértem a 100%-ot és van, ahol megjelenik a kis sárgás háromszög, az inaktivitás riasztás.

naptár nézet a Polar Flowban
naptár nézet a Polar Flowban

 

Az óra tud olyat is, hogy fitnesz teszt, amivel meg lehet becsülni a nyugalmi aerob edzettségi szintünket. A tesztet nem sportolás közben kell elvégezni, hanem teljesen nyugodt körülmények között és az egész 5 percig tart. A tesztet később hasonló körülmények között érdemes többször elvégezni és össze lehet hasonlítani a kapott eredményeket.

Edzés haszna

Ez egy nagyon aranyos szolgáltatás, mert minden edzés után megdicsér és elmondja, hogy mire volt jó az adott edzés :). Ennek a funkciónak a használatához mindenképpen szükség van a pulzusmérő viselésére, ami már egyáltalán nem okoz gondot, mivel nem dörzsöl ki, nem kényelmetlen, mint volt a Timex-es. Az edzések után szöveges visszajelzés jelenik meg az adott teljesítményről akkor, ha legalább 10 percet edzettem az adott sportzónában. A visszajelzés az egyes sportzónákban eltöltött időn, a kalória felhasználáson és az időtartamon alapszik. Többféle „edzési haszon” típus van, a leírás szerint összesen 17!

Futási index

Ahogy az előző, úgy ez is egyfajta visszajelzés, ami motivációként hathat adott esetekben. A funkció rendszeres használatával meg lehet tudni, hogy mennyire hatékony a futás. A pontszámot minden edzés után automatikusan számítja ki az óra a pulzusszám és a GPS adatok alapján. A magasabb pontszám azt jelenti, hogy kevesebb erőfeszítéssel gyorsabban vagyok képes futni. Ahhoz, hogy a kapott értéket el tudjuk helyezni, létezik egy ún. „rövidtávú elemzés” táblázat (külön nőkre és férfiakra vonatkozóan), ami életkori bontásban (5 éves osztásokkal) mutatja a futási indexeket a „Nagyon alacsony”-tól a „Kimagasló”-ig. Megnéztem a legutóbbi 4-5 futásomat, ahol az érték általában 60 fölötti volt, ami az én életkoromban kimagaslónak számít 🙂 (ez mondjuk tényleg nem jelent semmit). Viszont van egy „hosszútávú elemzés” táblázat is, ami a futási index értéke alapján megmutatja, hogy milyen időt képes a futó elérni bizonyos távolságokon. Ebben nincs semmi furfangosság, azt kaptam az én értékemre, amit eddig is sejtettem, és amit az eredmények is igazoltak (kivéve maraton): 64-es futási indexhez 19:30-as 5 km tartozik, 40:30-as 10 km, 1:29:30-as félmaraton és 3:07:00-es maraton.

Természetesen az „Edzés haszna” és a „Futási index” értékek hozzávetőlegesek, nem helyettesítik a laboratóriumi körülmények között végzett méréseket, viszont jó támpontot adhat egy hobbista futónak a teljesítményét illetően.

Edzés funkciók

Az órában alapból 4 sport profil van, az első a futás természetesen, de létre lehet hozni még jó párat. Én a futáson kívül csak az „Other indoor”-t használtam úszásnál, bár közben észrevettem, hogy lehet külön úszás profilt is létrehozni. Megmondom őszintén, eddig nem jöttem rá, hogy ezek pontosan milyen célt szolgálnak, de talán arra (is) jók, hogy amikor lementem az edzést, akkor a fájl neve tartalmazza a running/swiming szót, amiből pl. Trainingpeaks már tudja, hogy milyen sport az, amit importálok.

Az intervall időzítőt próbáltam egyszer előre beállítani, de vagy én értelmeztem rosszul, vagy tényleg csak két dolgot lehet beállítani: km és/vagy perc formájában 1-1 adatot, harmadik távot és/vagy időt már nem lehet hozzáadni. Ez olyan szegényesnek tűnik, Timexben be tudtam állítani úgy mondjuk egy intervall edzést, hogy: 2km/3perc pihenő-2km/3perc pihenő-2km/3perc pihenő-2km. Ez ugye 4x2000m, 3 perc pihenőkkel. Itt ilyet nem tudok, mert beállítom, hogy 2 km/3 perc, utána ha folytatom a beállítást, akkor felülírja az első 2 km-t. Na de ez a legkevesebb, megoldottam másképpen a résztávos edzést, szüneteltettem a mérést a pihenő időszakban.

Összegzés

Sokan írták, mondták, hogy az egyik legjobb óra ár/érték szempontjából, ez szerintem is így van, plusz még normálisan is néz ki.

Amennyiben valaki magyarul szeretne róla olvasgatni általánosságban, akkor van saját magyar oldala itt: http://www.polarm400.com/hu/

Pontosabb teszt, plusz a paraméterek és kis összehasonlítás pedig elérhető itt: http://www.zerge.info/POLAR_M400_HRM_Black

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .